Kick-off week - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Auke Ingenbleek - WaarBenJij.nu Kick-off week - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Auke Ingenbleek - WaarBenJij.nu

Kick-off week

Blijf op de hoogte en volg Auke

28 Augustus 2014 | Zweden, Jönköping

Maandag ging het dan eindelijk beginnen, de introductieweek. Het is net als in Tilburg een enorme happening. Hier heeft elke opleiding/school zijn eigen kleur overall (rood, blauw, wit, geel en groen). Deze overall draag je de hele week en versier je met pads van evenementen waar je die week aan deelneemt. Wij van JIBS (Jönköpings International Business School) hebben een groene overall. We werden allemaal ingedeeld in groepen van ongeveer 50 mensen. Elke groep heeft 7 ‘Fathers’. Dit zijn ouderejaars studenten die je wegwijs maken door de eerste tijd. Verder bestond onze groep voor de helft uit internationale studenten en de andere waren eerstejaars Zweedse studenten. Veel Zweden gaan na de middelbare school eerst een/meerdere jaren werken of reizen, voordat ze naar de universiteit gaan, dus het waren geen echte 'eerstejaarsstudentjes' meer. Overdag waren er allemaal spellen om de stad en elkaar te leren kennen. Maar dit was een grote competitie, want je wilt de leukste/beste groep zijn en je kunt overal punten voor scoren. Wij waren de Chimney Sweepers en onze outfit bestond behalve uit de overall dan ook uit een zwarte muts, toiletborstel en schmink. Overdag waren er soms nog enkele officiële sessies op de universiteit, maar meestal waren er leuke activiteiten.

Dinsdagavond hadden we onze eerste sittning. Het leek een beetje op een biercantus, alleen werden er alleen maar Zweedse liedjes gezongen en vooral veel gedronken.
Woensdag was er een inspiratie dag in het ijshockeystadion van Jönköping. Hier was onder andere Colin Moon met een prachtig verhaal over verschillen in landen.
Vrijdagavond was er een grote poolparty met DJ’s en veel schuim.

Elke avond hadden we een feest bij de studentenkroeg Akademien, met soms een thema zoals de Togaparty of de Fullmoonparty. Hier hebben we ook het drinkspel ‘Caps’ geleerd. Je moet proberen een bierdopje in een glas van een ander te gooien, als dat lukt wordt het een strijd tussen die twee mensen en degene die verliest moet drinken.
Ook al ging de introductie door tot en met woensdag (10 dagen!), maandag had ik toch mijn eerste college. Ik ga de eerste periode de vakken Electronic Commerce en Principles of Project Management volgen. Je hebt hier heel veel groepswerk en je moet vaak een assignment inleveren, maar ik hoop dat het niet te moeilijk is. Veel internationale studenten zeggen namelijk dat ze niet naar Nederland zijn gegaan, omdat ze horen dat de vakken daar erg moeilijk zijn.

Op dinsdagavond hadden we nog een heel leuke opdracht: Nightmission. Hier had je twee uur de tijd had om zoveel mogelijk opdrachten te voltooien. De opdrachten waren bijvoorbeeld: scheer de benen van de mannelijke groepsleden, lever een bon in van precies 24SEK aan gerecyclede flessen, maak de grootste menselijke piramide, zing het volkslied van zoveel mogelijk verschillende landen.
Woensdag was de laatste dag van de kickoffweek, de finsittning. Iedereen ging chique gekleed en we hadden eerst een diner en daarna het afsluitingsfeest.

Vandaag was het dan tijd om eens goed bij te slapen en alles bij te werken.
Ik ben ook nog naar een informatiesessie op de universiteit geweest over roeien. De universiteit gaat dit jaar voor het eerst samenwerken met de roeivereniging van Jönköping. Er waren jammer genoeg maar drie andere mensen met wedstrijdervaring, dus ik moet nog even kijken of ik een trainingsmaatje kan vinden hier.

Tot snel weer!

• 08 September 2014 - 11:35

Marijke:

"Sittning"....."biercantus"..??... Dat hadden wij vroeger niet..
    Roeien: iemand moet de meeste ervaring hebben...

• 11 September 2014 - 18:05

Marian:

Ha auke....kei leuk da je t zo goed naar je zin hebt...hopelijk vind je nog n roeimaatje...hoe is t weer daar nu.
    Ook nog zomer..hier is t op dit moment heerlijk en dat blijft nog een paar dage..maandag dinsdag zelfs weer25 gr..zegt ie....meneer pelleboer...veul schik..groetjes uut altberge.marian en de manne